“Remove Shipping Lock” of “Verwijder transportbeveiliging” foutcode op uw printer

Probleem:

HP Color LaserJet CP2020, CM2320, M351, M375, M451, M475 and M476 MFP printers kunnen in sommige gevallen een Remove shipping lock from <color> cartridge weergeven nadat de cartridge voor de eerste keer is geïnstalleerd. (zie afbeeldingen 1 en 2).

 

Wanneer u alle transportbeveiliging heeft verwijdert van de betreffende cartridge kan het zijn dat de volgende symptomen optreden tegelijk met de foutmelding:

  • De printer uit en aan zetten verhelpt de foutmelding niet.
  • De printer zal niet in de Ready status raken.

 

Betrokken printers:

  • HP Color LaserJet CP2025 Printer Series
  • HP Color LaserJet CM2320 Multifunction Printer Series
  • HP LaserJet Pro 300 Color Printer M351
  • HP LaserJet Pro 400 Color Printer M451
  • HP LaserJet Pro 300 Color MFP M375
  • HP LaserJet Pro 400 Color MFP M475
  • HP LaserJet Pro 400 Color MFP M476


 Afbeelding 1: Printer display: 'Remove shipping lock from <color cartridge>' melding

Afbeelding 1 

Afbeelding 2: Het display geeft aan welke cartridge niet herkend wordt.

 Afbeelding 2

 

Oorzaak:

Er kunnen meerdere oorzaken zijn, waardoor de printer deze melding weergeeft.

Volg de onderstaande procedure(s) uit om het probleem te verhelpen.

 

Oplossing:

Om het probleem te verhelpen voert u de onderstaande stappen uit:

Stap 1:

  • Controleer of de betreffende cartridge niet beschadigd is. De cartridge moet een functionerend “alignement: mechanisme hebben. Bij beschadiging kan de printer aangeven dat de transportbeveiliging niet is verwijdert.
  • Open de cartridge lade van de printer en lokaliseer de cartridge welke het probleem veroorzaakt.
  • Zoek het witte hendeltje aan de rechterzijde van de cartridge.
  • Druk dit hendeltje naar de achterzijde van de printer. Het zwarte armpje moet naar boven komen zoals hieronder wordt weergegeven. (afbeelding 3).
  • Laat het witte hendeltje los en deze zou samen met het zwarte armpje weer terug in hun originele positie vallen.
  • Als één van deze onderdelen ontbreekt of het mechanisme niet naar behoren functioneert dient u de cartridge te vervangen.
  • Als het probleem zich blijft voordoen, ga naar stap 2.

 

Opmerking: De kleur van de cartridge wordt weergegeven op het display van de printer na de melding Remove shipping lock from (zie afbeelding 2).

 

Afbeelding 3: Het zwarte armpje moet omhoog komen wanneer u het witte hendeltje naar achter gedrukt wordt.

 Afbeelding 3

 

Stap 2:

  • Forceer de printer om alle cartridges opnieuw te initialiseren door het onderstaande uit te voeren:
  • Schakel de printer uit met de power knop.
  • Open de cartridge lade en wissel met opzet twee cartridges, zodat deze op de verkeerde positie in de printer zitten. Het maakt niet uit welke kleuren, zolang de cartridge met de foutmelding maar één van de twee is.
  • Sluit de printer en schakel deze weer in.
  • De volgende melding zal worden weergegeven op het display van de printer: Supplies in wrong positions .
  • Schakel de printer nogmaals uit, open de cartridge lade en plaats de cartridges in de juiste positie.
  • Schakel de printer in. Wanneer het probleem blijft bestaan, ga naar stap 3.

Stap 3:

  • Plaats de cartridges één voor één in de machine door het onderstaande uit te voeren:
  • Schakel de printer uit met de power knop.
  • Open de cartridge lade en haal de drie probleemloze cartridges eruit. De cartridge met de foutmelding blijft in de printer.
  • Sluit de printer en schakel deze weer in.
  • U krijgt een melding te zien dat u de overige cartridges dient te plaatsen.
  • Open de cartridge lade en plaats de overige drie cartridges.
  • Sluit de printer. Wanneer het probleem blijft bestaan, ga naar stap 4.

Stap 4:

    • De toner heeft zich wellicht tijdens transport of opslag opgehoopt tot een samengeklonterde massa. Hierdoor vloeit de toner niet goed door de cartridge en kan de printer een melding geven dat de transportbeveiliging verwijdert moet worden.
    • Open de cartridge lade en verwijder de cartridge welke de foutcode veroorzaakt.
    • Schud de cartridge ongeveer 5-6 keer op en neer. (Afbeelding 4).
    • Plaats de cartridge terug en sluit de printer.
    • Wanneer het probleem blijft bestaan, ga naar stap 5.

 

 Afbeelding 4: Schud de cartridge op en neer

 Afbeelding 4

 Stap 5:

    • Het is mogelijk dat de contacten in de cartridge tray vuil zijn door het gebruik en verwisselen van cartridges.
    • Schakel de printer uit. Open de cartridge lade en verwijder de betreffende toner cartridge.
    • Elke cartridge sleuf heeft 3 contactpunten aan de linkerzijde van de lade. Zie de rode pijlen in afbeelding 5.
    • Gebruik een tissue of zachte doek om alle drie de contactpunten af te vegen.
    • Doe nu het zelfde met de contactpunten op de cartridge zelf. (afbeelding 6).
    • Plaats de toner cartridge terug in de printer, sluit de lade en schakel de printer weer in.
    • Wanneer het probleem blijft bestaan, ga naar stap 6.

 

 Afbeelding 5: De rode pijlen wijzen naar de drie contactpunten in de cartridge lade.

 Afbeelding 5

Afbeelding 6: De rode pijlen wijzen naar de drie contactpunten aan de zijkant van de toner cartridge.

Afbeelding 6 

Stap 6:

Indien geen van de bovenstaande oplossingen werkt, neemt u contact op met Toner Products Nederland.